Dus, jij hebt een website of webshop. Tof! We hopen dat we deze vraag niet meer hoeven te vragen. Maar is jouw website eigenlijk geschikt voor mobile devices? Ik hoop het wel. Want inmiddels is algemeen bekend dat zoekmachine Google ‘mobile first’ toepast. Wat dat is en waarom dit zo belangrijk is, delen we je in dit blog.
Mobile first: dit is het
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: mobile first betekent dat Google voorkeur geeft aan websites en webshops die goed weergegeven worden op mobiele apparaten én gebruiksvriendelijk zijn op een mobiel. Je zou denken ‘dat is toch niet meer dan logisch?!’. Toch zijn er nog veel te veel websites en webshops die dra-ma-tisch worden weergegeven op andere weergaven dan desktops.
Een website laten maken voor mobiel, dan pas voor tablet en desktop
Een grote regel die nog door te veel webbouwers wordt genegeerd: bouw je website voor mobiele weergave en niet voor desktopweergave. Vandaag de dag pakken we onze telefoon er maar wat graag bij om informatie op te zoeken. Check je Google Analytics maar. De cijfers liegen er niet om. Mobiele weergave is de grote nummer #1. Werkt jouw website nog niet (goed) op jouw smartphone? Krab dan nog maar even achter je oren.
Ben ik nog vindbaar als mijn website nog niet mobielvriendelijk is?
Zeg nooit nooit. Maar hier maken we toch wel een beetje een uitzondering. Google geeft een voorkeur aan websites die goed werken op mobiel. Als Google vindt dat jouw website niet goed wordt weergegeven, wordt je automatisch iets lager in de zoekresultaten geplaatst. Google wil zo snel mogelijk een antwoord bieden op de vraag (zoekopdracht) van de bezoeker. Als de bezoeker eerst nog moet scrollen, uitzoomen of juist inzoomen? Dan is de kans groot dat de bezoeker je website snel zal verlaten en dat betekent dat Google heeft ‘gefaald’.
Wil jij vindbaar zijn? Wil jij dat potentiële klanten wél blij worden van je website? Maak die investering. Want zonder mobielvriendelijke website ben je anno 2020 nergens meer.